Dag 10, nyårsafton

Allmänt / Permalink / 0
Dagen började bra med att jag inte kunde sova efter kl 5.
Bra, bara ut och kuta.
 
Sen, väl på take off var det backvind. Jag gissade att det berodde på goda termiska förhållanden ute på platten.
Eftersom jag ändå hade tänkt ta mig en halvdag tog jag bara en snabb sväng längs berget och gick sedan ut på platten före kl 10:00. Det funkade. Jag guppade runt i två timmar, tydligt inställd på att landa efter ett kort flyg. Dagen blev verkligen fantastisk. Det stiger överallt och även den nyaste börjaren kan nog krossa idag.
 
Här nedan följer nu en samanfattning av mina intryck av Niviuk Icepeak8.
 
Niviuk Icepeak8.
I find the glider nice.
It's easy to launch and has a clear stallpoint if needed.
The trim speed is a bit high but i guess it has something to do with the limited speed travel of the CCC.
I love the handling and the pressure but i would like to have trimmers to slow it down for thermaling.
I've had two small colapses in thermals but no tendensy for cravats. No colapses or frontals in glide.
Full speed is fast enough and surely has a lot of sink. I think we will be pushing full bar alot during the worlds but not use maximum speed. Slowing the glider down using the B´s.
It's quite heavy on the B's and the new B-toggles are too small. Only two fingers will have to do all work. 
Maybe it's possible to change them to something bigger. 
My free flying dream would be the posibillity to order new risers with four finger grip for the B's and with trimmers.
 
Snyggt kit!
 
Luppgång. Närmare bestämt soluppgång. Idag.
 
Är det bara jag, eller ser det inte ut som storbritanien med irland..?!??
 
 
Hej! Nu blir det siesta, sen fest och i morgon vilodag!
 
 Ses  //  T
 
 

Dag 9, 30:e dec

Allmänt / Permalink / 0
Blogguslingen strular.
Svårt att logga in och utkast försvinner.
 
Återkommer med inlägg i kväll. Blir antagligen kort flyg idag..
 
Orkade inte upp och kuta efter en ganska lång flygdag i måndags.
Så först frukost och sen upp till start.
 
Dagen var fin och flyget inleddes med delfinflygning dom första 15km men sen hände något .
Missade allt stig vid berget och fick rädda mig ut på platten. Lågt, svagt och långsamt.
När jag väl kom upp och iväg möttejag sen min vapendragare Kevin och vi körde på över Tuluá.
 
Vi vände när det mulnade på och svepe norrut i medvinden till Cartago. 
Vi vände vid airpace-gränsen och tog oss faktiskt "hem". Ja, vi landade i Zarzal. Det bruka vara blåsigt och stökigt nära Roldanillo på eftermiddagarna. 
Jag lämnade konvergensen för att inte komma fram i omloppsbana och spiralade mig ner och landade vid busshållplatsen.
 
Sen, när jag loggat 164km, fick jag höra att det lokala rekordet är 172km. MÄÄÄH! Det hade jag ju kunna slaigt jö. LÄTT!
 
Klicka på bilden för att komma till flightlog.
 
Kyrkan i Tuluá
 
Solnedgång nästan
 
Nu blir det nog ett lite kortare flyg och i morgon vilodag.
 
Ses  //  T

Dag 8

Allmänt / Permalink / 0
Ännu en fin dag. 
Desvärre tappade vi en medflygare tidigt på dagen, så var vi bara två. 
Magnus såg jag på start men sen inte i luften...
 
Tittut! Kevin på glid mot Obando.
 

Vi startade redan 09:50 och hämtade några kilometer norrut längs berget.
Sen vände vi och hade tänkt oss till Buga.
Jobbig sydvind längs berget fick oss att korsa dalen tidigare än tänkt.
Sen var det motvind åt alla håll så vi sket i Buga och gick istället till Obando och sen Rolda.
 
Mysigt att landa hemma. Roldanillo i solgass.
 

Klicka på bilden för att komma till flightlog. Öppna sedan flightlogen i google earth och åk med på en fin tur!
 

Man har flyttat airspace till 2800 msl och det hade vi nytta av idag. Molnbas på eftermiddagen var över 2700.
 
 
Sen kör vi väl i morgon igen? 
 
Ses  //  T
Till top